Přeskočit na hlavní obsah

Filmovým recenzentem

Onehdy jsem měl vynikající nápad: shlédnout všechny listopadové premiéry a pak zde o nich referovat. Viděl jsem jednu, a už to mi stačilo k poznání, že bych nejen vyhodil spoustu peněz, ale taky že bych se z toho musel zbláznit.
Asi nebyla dobrá volba jít na film reprezentující žánr, kterýmu (jak se ukázalo) vůbec nerozumím. 30 dní dlouhá noc - upírský horror. Promiň, bratře, ale byla to donebevolající hovadina. Nechal jsem se zlákat dobrými recenzemi (výtvarná složka, industriální hudba, atmosféra... kecy), ale to mi nedošlo, že je asi psali lidi, co chtěli bejt celý dětství upírem, ale nepoštěstilo se jim. Nejenže jsem se nebál, ale ještě navíc jsem se nudil. (Dobře, občas jsem se leknul.) V takových chvílích jsem uvažoval o logice děje a shledal ji nevalnou. Městečko za polárním kruhem přepadnou za polární noci upíři. Chm. Ještě si libujou (v upírštině): "Sem jsme měli přijít už dávno." Aha. To jako nevěděli, že lidi bydlej za polárním kruhem odjakživa? Nebo jim přestali chutnat eskymáci? Pak skoro všechny sežerou, ale Josh Hartnett se obětuje, stane se upírem, zabije jejich šéfa, ergo stane se šéfem, a ti ostatní se z městečka pokorně stáhnou (svítá, tak se jdou asi schovat někam do iglů), i když je jich víc než Joshe Hartnetta - krevní msta se mezi upíry zjevně nepěstuje. Josh Hartnett pak na slunci zemře, což je jedině dobře.
Ano, ano, žánr má jistá pravidla atd. atd. Ale já stejně pořád nedokážu pochopit, že jsem za 160 kaček dvě hodiny sledoval lidi, jak se honí po sněhu a koušou se do krku. (Taky se tam hodně ječí.) Ovšem jednu potenciálně užitečnou informaci si člověk z kina odnese: upíři se nebojí slunce jako takového, kdepak, bojí se ultrafialových paprsků, takže je můžete efektně sejmout lampou, pod níž ve sklepě pěstujete travku. Nebo horským sluníčkem. Doporučuje se mít pořád po ruce prodlužovačku. (Jak je to s upíry a česnekem se ovšem z filmu nedozvíme - okamžitě ubírám další hvězdičku, čímž se ve svém hodnocení dostávám na mínus dvanáct.)
Ale moje kariéra filmového recenzenta ještě není ztracena. Po četbě několika referátů o filmu Crash Road s Agátou Hanychovou jsem dospěl k názoru, že ústřední záměr filmu nikdo z recenzentů (ani Tomáš Baldýnský!) nepochopil - na rozdíl ode mě. Všichni píšou, že film je blbej (což asi je) a že Agáta Hanychová je pěkná (což je blbost). Ale k tomu ústřednímu záměru: podle mě se prostě snažili natočit de Sadovu Justinu aneb Prokletí ctnosti (mladá dívka-sirotek bloudí světem a kdekdo jí ubližuje, zneužívá ji, znásilňuje... dobrá látka prostě). Tvůrci se to ovšem stydí přiznat, protože Agáta Hanychová se nechtěla ani jednou ukázat nahá (aby taky chtěla, po těch srandovních fotkách v Playboyi), čímž sabotovala autentičnost celého výsledku. Takhle to dopadá, když si režisér nedokáže prosadit svou.
Až to bude na DVD, tak si svou tezi ověřím a budu referovat. Kinu se teď budu nějakou dobu vyhejbat - mám totiž v tý tmě cukání kousnout někoho do krku.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Každá jsme hrdinka?

Časopis Heroine na webu vyzval čtenářky, aby napsaly, jak to zvládají po měsíci koronavirové karantény. A prý že za to bude jedno číslo zdarma až do schránky. No, neber to. Zde výplod mého snažení, omluvte sníženou kvalitu zvuku: vzniklo to kolem půlnoci, mezi koncem šichty a pádem do spánkového bezvědomí. Pochybuju, že každá jsme hrdinka. Moje příběhy z karantény jsou totiž dost banální, ubíhá den za dnem a mění se toho jen velice málo.   Takže kupříkladu dnes. Zelený čtvrtek. Ačkoli odborníci radí, že nejlepší recept na zvládání stresových situací je striktně dodržovat rutinu, tak mně se to ani po měsíci domácího vězení stále ještě nedaří. Nepříliš nadšeně se budím někdy před osmou, a to se o nedostatku spánku nedá mluvit – včera jsem usnula už kolem deváté, při ukládání dětí, a s pauzou na vyčištění zubů spala skoro 11 hodin. Nejmladší syn jako obvykle někdy před rozbřeskem připochodoval k nám do postele, takže jsme strávili několik posledních hodin namačk...

Karanténa, den první

Sice jsem se na to mentálně připravovala celý víkend, ale když to teď nastalo, je to přesto šok. Pondělí, všechny děti doma, všichni dospělí doma, nastává zápas o zachování zdravého rozumu a o to, jak neztratit nervy. A hned od chvíle, co nám do postele úderem osmé naskáčou všechny děti, je jasný, že to nebude žádná legrace. Pán domu se zavírá v domácí kanceláři, a ze mě se hned po snídani stává pí učitelka. Takže střídavě opakuju pomnožná posdstatná jména a snažím se motivovat třeťáka k napsání srozumitelné slohovky o jarních prázdninách. Moc se nadaří ani jedno. Dceru moje teoretické znalosti moc neoslňují, syn pomalu začíná propadat hysterii, protože napsat 12 vět o výletě do Berlína je nad jeho síly, zvlášť když matka kibicuje a ošklíbá se nad nepatřičnými i/y. Myslela jsem, že záchrana bude televizní vyučování, jenže pořad UčíTelka mají děti na háku. V jejich očích je to nuda, učitelky vysvětlují něco, co už dávno vědí, a tak se demonstrativně dívají z okna nebo komentují míru t...

Se zážitky v koncích

Je to smutný, ale když tak přemýšlím, co je za poslední měsíce novýho, nemůžu na nic přijít. Děti rostou, přibyly zuby, modřiny, dovednosti a slova, ale to se tak nějak rozumí samo sebou a já už leckdy ani nemám sílu to registrovat. (Jó, ovšem, když mi tuhle malá liška ležíce na gauči spiklenecky oznámila "je mi nějak poklidno", tak jsem to nezapomněla). Jsme se Sultánem čím dál unavenější, já už spíš na samým pokraji kolapsu, s rozumem v koncích a zaznamenáníhodných zážitků tímž pádem věru není mnoho. Vrcholy mého léta jsou následující: Navštívila jsem dvě svatby, obě povedené, na obou jsem se dojala a na obou jsem si připadala stará. Při procházce českobrodským hřbitovem jsem s úžasem pozorovala velkolepou hrobku podsvětního bosse Františka Mrázka. Vypadá to, že na pořádnou funerální architekturu se dneska zmůžou už jen cikáni a mafiáni. V Říčanech jsem viděla řeznictví pojemnované Krůtí nebe. Zjistila jsem, že v trafikách se prodává časopis Kapr a jeho svět (mezinárod...