Přeskočit na hlavní obsah

Sultán kulturně výbojný

My jsme hrozně kultůrní rodina. (I dítě už plynně pojídá kulturní přílohy českých deníků.) Dychtivě sledujeme práci dělníků na poli každodenního zpravodajství o bohatém kultůrním životě v naší vlasti, ano i rozsáhlejší reportáže, eseje a pojednání prolétáme. Literatura, hudba, výtvarná scéna. Výtvarná scéna ovšem Sultána mate, zvlášť když kolikrát výtvarnící ani nic moc nevytvářejí, zejména ne třeba nějaký ty artefakty, že jo. Pravidelně tedy stojí ve zmatku třeba nad Chalupeckého cenou. Nevyhrála to loni nějaká slečna, která vystavila malůvky svojí tety nebo babičky? A co ta holka, co nutí lidi lezt přes umělý ploty... nebo ta, jak se v dospělém věku vrací do školy a dělá velký haló z toho, že si při tom připadá divně... a co ten chlapík, co nutí cizí lidi napodobovat něčí rukopis, nebo je nechá nastoupit do telefonní budky a tam jim po drátě z vedlejší budky předčítá svoje povídky... anebo ta holka, co celej tejden nebo měsíc nebo tak chodila po Praze a schválně mlčela (všechny tim dost prudila, ale vymlčela si velkej článek v Respektu) - a tak dále - já nic proti tomu nemám, když je to baví, ale když podstatou jejich díla je dokumentace a podrobný komentář (aby to porota pochopila), přijde mi to prostě trochu hnutý; a hlavně nevím, proč tím otravujou ostatní. Ále kdybych měl na to věk, taky se na Chalupeckýho přihlásím. Mám totiž taky projekt. Jmenuje se Posraný plíny.
My na svoje dítě používáme prací plíny, na který se položí separační vložka, která případný tuhý (jak kdy) produkt zachytí a i s ním se spláchne; na plínu pak vložkou prosákne jen reziduální tekutina. Výsledný obrazec je pak vždy jedinečný jak rozsahem, tak barvou a tvarem; hlavní faktory, které zde působí, jsou složení stravy, struktura tkaniny, vzájemná poloha plíny a prdýlky, délka pobytu v kontaminované plíně, pohyb nositelky a případný úchop rodiče. (Bohatý materiál pro případnou dokumentaci.) Těchto artefaktů je potenciálně značné množství; případná instalace v galerijním prostoru by byla založena na reprezentativním výběru. Skládala by se z fotodokumentace (barevné digitální foto v měřítku 1:1, doplněno výběrově zvětšeninami v měřítku 5:1), kterou by coby olfaktorický komplement doplnil co nejčerstvější podělek. To by samozřejmě vyžadovalo přítomnost spoluautorky v galerii či v bezprostřední blízkosti, a tato přítomnost je nedílnou součástí projektu.
Po ideologické stránce je můj projekt na základní rovině ironickým komentářem k dějinám výtvarného umění - artefakty lze vnímat převážně jako abstraktní plátna, mnohdy s minimalistickou tendencí (některé monochromy odkazují bezprostředně na Yvese Kleina), jindy je jejich předlohou (či cílem, na nějž míří) dekalk a frotáž, techniky vlastní surrealistické experimentaci; jiné takové ready-mades lze po vzoru Rorschachových testů vnímat i figurálně (zde se díky velké míře interpretačního úsilí vnímatele stává projekt interaktivním).
Ideová či ideologická stránka projektu má ovšem i druhou rovinu: je existenciálním komentářem k lidskému bytí jako takovému, pojednaným v elementárním materiálu na zcela bazální, všeobecně srozumitelné (protože universálně sdílené) úrovni.

Komentáře

Hanka Kl. píše…
A pak že je vzdělání rodičům na hovno!

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nesdělovací prostředky

Četné hlasy (asi tak tři) se dožadují pokračování tohoto svěžího journalu; takže nabízím další mediální komentář. Podezřele mnoho médií (respektive všechny) se rozhodlo věnovat cenný prostor na svých stránkách jídlu - pod rouškou kultivace publika. Pro mě je to příznak pokročilé dekadence, do níž naše civilizace zabředá, o to horší, že tyto potenciálně zábavné texty jsou povětšině o hovně. Pionýr těchto rubrik pan Poštulka nás aspoň poučil o zásadním rozdílu mezi hladkou a kudrnatou petrželkou (ne, "petrželka" nebylo míněno jako synonymum pro pubické ochlupení) a o zásadní nedoceněnosti polníčku (ne, "polníček" nebylo míněno jako synonymum... no radši toho nechme). Pak se s podobnými texty roztrhl pytel, ovšem obsah byl čím dál řidší. Zatím poslední zplodinou na tomto poli jsou sloupky Miroslava Macka pro Reflex, které jsou tak neuvěřitelné, že mě vyprovokovaly k dopisu do příslušného periodika, který zde reprodukuji, protože moje zcela věcné a k meritu věci mířící ...
Virtuální aktivita naší rodiny se děje poslední dobou spíš na Facebooku. Je to rychlejší, člověk může rychle reagovat na cizí podněty, předstírat duchaplnost v reálným čase. Nebo aspoň chatovat. Nutkání zavěsit na web něco smysluplnýho, když už, sice latentně přetrvává, ale není tak naléhavý jako v případě blogu. Statusu na FB stačí jedno slovo, a už to vypadá oduševněle (někdy). A ta interakce, i když je kolikrát dost povrchní, je celkem vydatná: nedávno jsem se přes "přítele" A (spolužák z fakulty, se kterým se nevídáme) dozvěděl, že na FB je i moje dávná známá z oboru i koleje (reagovala na jeho status), kterou jsem řadu let neviděl; zaslal jsem jí tedy žádost o přátelství, kterou ona přijala, aniž ovšem věděla, kdo jsem (ano, ta změna příjmení). Pak jsem jí to objasnil, napsali jsme si, jak jsme rádi, že o sobě zase víme, a tím to skončilo. Že bychom šli třeba na kafe, to ne, a proč taky. Třeba se zas potkáme na nějaký akci, o který se dozvíme na FB. -- Jestli to vypadá, ...

Každá jsme hrdinka?

Časopis Heroine na webu vyzval čtenářky, aby napsaly, jak to zvládají po měsíci koronavirové karantény. A prý že za to bude jedno číslo zdarma až do schránky. No, neber to. Zde výplod mého snažení, omluvte sníženou kvalitu zvuku: vzniklo to kolem půlnoci, mezi koncem šichty a pádem do spánkového bezvědomí. Pochybuju, že každá jsme hrdinka. Moje příběhy z karantény jsou totiž dost banální, ubíhá den za dnem a mění se toho jen velice málo.   Takže kupříkladu dnes. Zelený čtvrtek. Ačkoli odborníci radí, že nejlepší recept na zvládání stresových situací je striktně dodržovat rutinu, tak mně se to ani po měsíci domácího vězení stále ještě nedaří. Nepříliš nadšeně se budím někdy před osmou, a to se o nedostatku spánku nedá mluvit – včera jsem usnula už kolem deváté, při ukládání dětí, a s pauzou na vyčištění zubů spala skoro 11 hodin. Nejmladší syn jako obvykle někdy před rozbřeskem připochodoval k nám do postele, takže jsme strávili několik posledních hodin namačk...